Nieuws

Huub van Bogget: laat uw mening horen via de Cliëntenraad

31.01.2025

Al jaren zet Huub van Bogget zich met veel energie in voor de Cliëntenraad van Lionarons GGZ. Inmiddels is hij al 14 jaar voorzitter en zou hij graag versterking krijgen.

Ooit was Huub zelf als cliënt in behandeling. Door zijn behandelaar werd hij in die tijd gevraagd of hij belangstelling had om de belangen van cliënten van Lionarons GGZ te vertegenwoordigen. Huub vertelt: “Ik voelde me gelijk aangesproken door dat verzoek. Ik had zelf veel baat bij de behandeling gehad en gunde dat ook anderen. Als ik daar mijn steentje aan kon bij dragen door mee te denken over de kwaliteit van zorg dan deed ik dat graag.” Samen met een aantal andere nieuwe leden blies Huub de Cliëntenraad nieuw leven in: “De Cliëntenraad was in die tijd op zoek naar nieuwe leden en ik werd gelijk benoemd tot voorzitter. Misschien ook wel omdat ik zelf best wel wat ervaring heb met andere overlegorganen. Ik heb me altijd als vrijwilliger ingezet voor organisaties in het ‘sociale veld’, zoals het Naober Zorgpunt, het kindervakantiewerk of de voetbalclub. Inmiddels ben ik met pensioen, maar in mijn werkzame leven heb ik bij de Belastingdienst gewerkt en ben ik ook een tijd wethouder geweest.”

In al die jaren als voorzitter ervaart Huub heel veel waardering van de directie voor het werk van de Cliëntenraad: “Lionarons GGZ is een heel betrokken organisatie en je merkt nog steeds heel goed dat het een familiebedrijf is. Het is een heel warme organisatie en je merkt dat iedereen heel begaan is met de cliënten.” Huub wil dan ook graag andere cliënten motiveren om lid te worden van de Cliëntenraad: “Zo zouden we een nog grotere bijdrage kunnen leveren aan de hoge kwaliteit van zorg die Lionarons GGZ al levert. We zouden graag een meer pro-actieve rol willen spelen en nog meer onze bijdrage willen leveren aan projecten of zorginnovatie.” Een voorbeeld daarvan is de verdere doorontwikkeling van online behandeling. “We weten allemaal dat er steeds minder zorgpersoneel beschikbaar is op de arbeidsmarkt en dus zullen we op zoek moeten naar nieuwe vormen van zorg. We zijn ervan overtuigd dat eHealth een oplossing kan bieden, maar om echt bij te kunnen dragen aan zorginnovatie hebben we meer leden nodig. Op dit moment doen we bijvoorbeeld mee met de ontwikkeling van nieuwe online behandelmodules. We geven feedback op het concept-ontwerp van die modules. Dat zouden we graag nog veel meer doen.”

Toch wil Huub benadrukken dat lid worden van de Cliëntenraad niet veel tijd hoeft te kosten: “We komen nu vier keer per jaar bij elkaar. Eerst hebben we een uur vooroverleg en daarna volgt nog een uur overleg met de directie. Vaak sluit dan ook één van de managers aan over een bepaald onderwerp. We worden geïnformeerd over strategische besluiten en nieuwe ontwikkelingen. Onze mening wordt gevraagd én zeker ook gewaardeerd.” Dat de inbreng van de Cliëntenraad ook echt tot verandering kan leiden, heeft Huub al jaren geleden ervaren: “Toen ik nog in behandeling was bij Lionarons GGZ, was ik tegelijkertijd ook in behandeling voor slaapapneu. In de wachtkamer van die kliniek las ik een folder over de invloed van slaapapneu bij psychische klachten. Ik heb die flyer toen meegenomen naar Lionarons GGZ, waarna de intakevragenlijst werd aangepast met vragen over slaap.”

De Cliëntenraad is als het ware de spreekbuis voor cliënten naar de organisatie. Huub vertelt: “Ik kan me goed voorstellen dat mensen het idee hebben dat ze weinig kunnen veranderen of weinig invloed hebben. Maar niets is minder waar! We werken samen met de directie en zorgprofessionals om de ervaringen van cliënten te vertalen naar concrete verbeteringen. Of het nu gaat om de wachttijden, informatievoorziening of het aanbod van behandelingen: iedere cliënt heeft ideeën en ervaringen die waardevol kunnen zijn. Door lid te worden van de Cliëntenraad kun je die ervaringen delen en daadwerkelijk bijdragen aan het verbeteren van de zorg voor jezelf en anderen.”

Tot slot benadrukt Huub nog: “We begrijpen dat niet iedereen de tijd of de wens heeft om actief lid te worden, maar het is hoe dan ook belangrijk om je stem te laten horen. Dat kan ook eenmalig. Mensen kunnen hun mening geven door contact met ons op te nemen. Dat kan telefonisch of via de mail. We horen graag de ervaringen van cliënten, zodat we echt het verschil kunnen maken. Iedere mening is belangrijk. Je hoeft geen expert te zijn om invloed uit te oefenen. Vaak zijn het juist de persoonlijke ervaringen die de grootste impact hebben. Iedereen heeft wel iets te delen: een klein idee, een verbeterpunt, of gewoon een ervaring die anderen kunnen herkennen. Het is niet nodig om alles te weten over de zorg, maar het is wel belangrijk om te weten dat jouw ervaring en feedback kan helpen om de zorg voor anderen beter te maken. Iedereen verdient zorg die echt bij hen past, en door samen te werken kunnen we dat realiseren.”


Wilt u uw mening delen en bijdragen aan verbetering van de zorg? Word dan lid van de Cliëntenraad of geef uw feedback door aan de Cliëntenraad. Samen maken we de zorg beter! clientenraad@lionarons-ggz.nl

Leden van de Cliëntenraad ontvangen een reiskostenvergoeding en een eindejaarsgeschenk.

Terug naar het overzicht