Informatieverschaffing aan naasten
De cliënt bepaalt of naasten wel of niet geïnformeerd mogen worden. De privacy van de cliënt staat daarbij voorop. Als een cliënt niet wil dat zijn naasten betrokken worden, dan bespreekt de hulpverlener met de cliënt wat de reden hiervoor is. Als de hulpverlener het redelijk of zelfs noodzakelijk vindt om naasten te informeren, bijvoorbeeld in het kader van zelfmanagement, dan zal de hulpverlener uitleggen waarom het betrekken van naasten wenselijk is. De uiteindelijke beslissing ligt bij de cliënt.
Minderjarige cliënten
Bij de behandeling van minderjarige cliënten onder de 12 jaar worden in principe altijd de (gezagdragende) ouders en/of opvoeders betrokken en geïnformeerd.
Als een cliënt tussen 12 en 16 jaar oud is moet deze formeel toestemming geven om naasten te informeren en te betrekken bij de behandeling. Als de jongere geen toestemming geeft, worden de ouders en/of opvoeders hiervan op de hoogte gesteld. De familie heeft wel recht op algemene (niet-persoonsgebonden) informatie, bijvoorbeeld over de rechtspositie van familie, de klachtenregeling of familiebelangenverenigingen.
Wie wordt betrokken?
Als de cliënt toestemming geeft om naasten te informeren of te betrekken, kiest deze één of meerdere personen die betrokken mogen worden en met wie de hulpverlener contact zal onderhouden.
Afspraken
Na het intaketraject nodigen we de cliënt en waar mogelijk ook diens naaste(n) uit voor het adviesgesprek, dat plaatsvindt voordat de behandeling of begeleiding start. Ook is het mogelijk dat u als naaste (met toestemming van de cliënt) een afspraak maakt om (al dan niet in aanwezigheid van de cliënt) te bespreken hoe u kunt bijdragen/omgaan met de behandeling en/of uitleg kunt krijgen over het ziektebeeld en de behandelmogelijkheden. De contactperso(o)n(en) mogen ook aanwezig zijn bij de evaluatiemomenten van de behandeling en om toegang te krijgen tot (bepaalde) delen van het cliëntportal. Specifieke afspraken over informatievoorziening, betrokkenheid en bereikbaarheid leggen we zoveel mogelijk vast in het dossier.
Vast aanspreekpunt
Vanuit Lionarons GGZ is er een vast aanspreekpunt voor de familie. Dit kan de hulpverlener zelf zijn, maar ook de regiebehandelaar of teamleider. Voor naasten is duidelijk wanneer en op welke wijze het aanspreekpunt bij ons bereikbaar is. Dit is vastgelegd in het dossier. Als de vaste contactpersoon wisselt of als de cliënt overgaat naar een andere afdeling, dan draagt de hulpverlener zorg voor een warme overdracht.
Geen toestemming
Als de cliënt geen toestemming heeft gegeven en de naasten dus geen aanspreekpunt hebben bij ons, dan kan de naaste wel contact opnemen met de familievertrouwenspersoon van Lionarons GGZ of met de Landelijke stichting familievertrouwenspersonen www.lsfvp.nl.